Home - Resultaten - Online jaarverslag 2019
2019 was het jaar van wereldwijde demonstraties. Het jaar waarin we zagen dat we niet alleen staan in onze roep om verandering! Wereldwijd gingen burgers massaal de straat op voor vrouwenrechten, het klimaat en mensenrechten. Het deed onze beweging verder groeien en geeft hoop voor de toekomst, ook nu de wereld is getroffen door een pandemie.

ActionAid pakt al jaren de oorzaken van onrecht en ongelijkheid aan. Ongelijkheid op basis van inkomen, status en waar je geboren werd. Maar vooral: of je een jongen of meisje bent (of iets daartussen in), want wereldwijd worden vrouwen en meisjes nog altijd massaal achtergesteld. Tegelijk is vrouwelijk leiderschap juist de sleutel tot verandering!

In dit jaarverslag lees je hoe we in 2019 talloze levens konden veranderden dankzij onze partners, donateurs en iedereen die ons steunt. Bedankt! Graag inspireren we je om opnieuw mee te werken aan een eerlijker, duurzamer wereld – ook in 2020!

15

ActionAid-kantoren voerden succesvol campagne voor een wet tegen geweld op de werkvloer

536

boeren uit Isiolo, Kenia, zijn na deelname aan Farmer Field Schools beter bestand tegen droogte

4000

Oegandezen kregen na 20 jaar eindelijk compensatie nadat zij van hun land waren verdreven

mensen in Mozambique, Malawi en Zimbabwe ontvingen noodhulp na cycloon Idai

Vrouwenrechten

Wereldwijde resultaten

projecten droegen bij aan het terugdringen van geweld tegen vrouwen en het verbeteren van hun politieke en economische positie.

Lees meer over vrouwenrechten

“Dit project heeft mijn leven veranderd”

Lilian Amina uit Isiolo, Kenia, nam deel aan ActionAid’s project Lives in Semi-Arid Areas. Als onderdeel van het project werd ze lid van de vrouwengroep Naishuro, wat haar leven heeft veranderd.

“Ik verdien mijn inkomen met op het land werken, net als mijn ouders. Maar ik heb het nooit als echt werk gezien; ik doe het gewoon omdat iedereen het doet. Dit veranderde toen ik lid werd van ActionAid’s vrouwengroep en trainingen ging volgen. Zo leerde ik over commerciële landbouw en permacultuur.

Alle vrouwen in de groep investeren een deel van hun inkomen, waardoor we samen een grote investering kunnen doen of een lening kunnen aanvragen. Elk lid krijgt een soort paspoort met de gegevens over ons spaargeld en leningen, om de transparantie te waarborgen. En tijdens vergaderingen zitten we in een cirkel, zodat iedereen gelijkwaardig is en kan zien wat er gebeurt.

Dankzij de groep heb ik nu een fijn huis en kunnen mijn kinderen naar school. Voordat ik lid werd van de groep, was ik erg verlegen. Ik durfde mensen niet aan te kijken en wist niet welke rechten ik had. Nu sta ik voor een groep en kom ik voor mezelf op. ActionAid’s project heeft echt mijn leven veranderd.”

Duurzame aarde

Wereldwijde resultaten

projecten beschermden lokale gemeenschappen tegen de gevolgen van klimaatverandering en vergrootten climate justice, waarbij de grootste vervuilers de meeste verantwoordelijkheid dragen.

Lees meer over een duurzame aarde

People power in Oeganda

In Oeganda kregen bijna 4000 mensen eindelijk compensatie voor hun afgenomen grond. Bijna 20 jaar geleden waren ze met geweld van hun land verdreven om plaats te maken voor de Duitse koffieplantage Kaweri. Zo raakten ze hun huis en voedselvoorziening kwijt.

Met hulp van ActionAid togen ze naar de rechtbank om compensatie te vragen voor de geleden schade. Na 12 jaar werden ze in het gelijk gesteld, maar omdat het bedrijf in hoger beroep ging zou het proces nog jaren duren.

In 2019 werd de uitspraak definitief: de vier gemeenschappen ontvangen compensatie en ook de kosten van de rechtszaak werden vergoed. In februari 2020 ondertekenden ze de papieren om de compensatie te accepteren. Een sterk staaltje people power!

Eerlijke economie

Wereldwijde resultaten

projecten vergrootten een actieve burgerbeweging en een verantwoordelijke overheid, waardoor meer groepen konden profiteren van goede openbare voorzieningen, zoals scholen en ziekenhuizen.

Lees meer over een eerlijke economie

Mensenrechtenverdedigers doen een beroep op de Nederlandse regering

In oktober vond de 5e onderhandeling van de UN Treaty on Business and Human rights plaats in Genève, Zwitserland. ActionAid was erbij om zich uit te spreken voor dit verdrag, samen met mensenrechtenactivisten uit Zambia, Zuid-Afrika en Guatemala. Voorafgaand vroegen we alvast aandacht voor dit belangrijke verdrag met een speakerstour van Groningen tot Limburg tot Den Haag.

Tijdens de speakerstour was er ruimte voor het uitwisselingen van ervaring met betrokkenen van de gas- en kolenwinning. Ook stelden ze een brief op aan minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) met de oproep om zich sterk te maken voor het VN-verdrag, en specifiek aandacht te vragen voor vrouwenrechten. Juvience Chalwe uit Zambia (rechts op de foto) wist meerdere parlementsleden te overtuigen om de brief aan minister Kaag te ondertekenen. Tijdens de uiteindelijke onderhandeling viel de grote betrokkenheid van de Europese Unie op, en de Nederlandse inspanning om vrouwenrechten prominenter op de kaart te zetten.

Noodhulp

Wereldwijde resultaten

noodacties vonden plaats in de gebieden waar ActionAid actief is.

projecten versterkten vrouwelijk leiderschap bij de preventie van rampen, tijdens noodacties en bij de wederopbouw.

mensen in door rampen getroffen gebieden ontvingen noodhulp in 2019.

Lees meer over noodhulp

Van slachtoffer naar leider

Hilda Hlabiso (27) woont in het oosten van Zimbabwe. In maart 2019 raasde cycloon Idai door haar huis. Haar keuken verdween, haar gewassen waren verwoest. Voor de cycloon kwam, bezorgde Hilda’s man bananen om geld te verdienen. Inmiddels is hij werkloos, er zijn geen bananen meer om te bezorgen.

Hilda liet het er niet bij zitten. Ze sloot zich aan bij een leiderschapstraining van ActionAid zodat ze andere vrouwen in haar gemeenschap kon ondersteunen en haar gemeenschap kon helpen herstellen. “Ik leer vrouwen om niet te wachten totdat ze eten krijgen van hulporganisaties,” vertelt Hilda. “Ze kunnen zelf gewassen planten op grond die niet verwoest is door de cycloon en op die manier het heft in eigen hand nemen. De wegen zijn inmiddels ook weer begaanbaar waardoor vrouwen weer een inkomen kunnen verdienen. Ik moedig ze bijvoorbeeld aan om over de grens in Mozambique – waar we dichtbij wonen – spullen in te kopen die ze hier weer kunnen verkopen. Op die manier zijn ze niet afhankelijk van anderen en minder kwetsbaar voor geweld.”

"Ik leer vrouwen om het heft in eigen hand te nemen." © Caroline Hlatywayo/ActionAid

2019 2018 %
Overheidssubsidies 2,348,370 2,182,906 72% 65%
Particulieren 924,064 834,956 28% 25%
Bedrijven 6,080 5,159 0% 0%
Derden (stichtingen, vermogensfondsen) 0 337,838 0% 10%

2019 2018 %
Zuidelijke programmasteun 1,781,907 1,735,936 51% 51%
Campagne, lobby, onderzoek 709,454 670,998 20% 20%
Communicatie & voorlichting 553,255 501,441 16% 15%
Fondsenwerving 358,315 393,092 10% 12%
Management & administratie 83,971 108,477 2% 3%

Ambassadeur

In 2019 verwelkomden we presentatrice Geraldine Kemper als onze nieuwe ambassadeur. Samen met ons zal zij zich inzetten voor vrouwenrechten wereldwijd! Bekijk de video:

Onze mensen in cijfers

4289 vrouwelijke medewerkers, stagiaires en vrijwilligers.

3167 mannelijke medewerkers, stagiaires en vrijwilligers.

Pagina aangepast op 11 juni 2020