Home - Actueel - Nieuws - Start 16 days of activism: Stop geweld tegen vrouwen op het werk

Start 16 days of activism: Stop geweld tegen vrouwen op het werk

Vandaag gaan de 16 Days of Activism van start: een wereldwijde campagne waarbij we 16 dagen lang actie voeren tegen geweld tegen vrouwen. Het afgelopen jaar was een historisch jaar voor vrouwenrechten, want op 21 juni werd er een nieuw VN-verdrag aangenomen tegen geweld tegen vrouwen op de werkvloer. Een enorme mijlpaal! Maar we zijn er nog niet. Dit verdrag moet nu geratificeerd én geïmplementeerd worden door de individuele lidstaten. Lees hier waarom dit verdrag zo belangrijk is voor vrouwen wereldwijd.
Salma* (38, zie foto) uit Bangladesh werkt al 15 jaar in de kledingindustrie. Ze vertelt: “Niemand spreekt erover. De meesten realiseren zich niet eens dat ze worden mishandeld en dat dit niet normaal is.
Salma* (38) uit Bangladesh kreeg te maken met geweld in de kledingfabriek waar ze werkt. “Niemand spreekt erover. De meesten realiseren zich niet eens dat ze worden mishandeld en dat dit niet normaal is.” © Fabeha Monir/ActionAid

Geweld op het werk

Wereldwijd krijgt maar liefst 1 op de 3 vrouwen in haar leven te maken met een vorm van geweld. In bepaalde sectoren, zoals de kledingindustrie, zijn vrouwen extra kwetsbaar. Uit ActionAid’s onderzoek onder 200 textielarbeiders uit Bangladesh eerder dit jaar kwam naar voren dat 80 procent van de ondervraagden ervaring had met (seksueel) geweld en intimidatie op de werkvloer.

VN-verdrag tegen geweld op het werk

Het verdrag tegen geweld en intimidatie op de werkvloer werd in juni door de ILO (International Labour Organization) aangenomen. De ILO is een organisatie die valt onder de Verenigde Naties en houdt zich specifiek bezig met alle zaken op en rondom werk. Het signaal dat de ILO met dit verdrag afgeeft is belangrijk voor landen en bedrijven over de hele wereld om geweld en intimidatie op de werkvloer aan te pakken. Nu is het aan de landen zelf om de regels in het verdrag door te voeren naar nationale wet- en regelgeving.

Over de 16 days

De 16 Days of Activism Against Gender-Based Violence is een internationale campagne die sinds 1991 elk jaar plaatsvindt tussen de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen (25 november) de Internationale Dag voor de Mensenrechten (10 december). De oprichting en coördinatie is in handen van de Center for Women’s Global Leadership. Inmiddels doen meer dan 6000 organisaties in 187 landen mee aan de campagne.

Salma (38) uit Bangladesh werkt al 15 jaar in de kledingindustrie en ziet om zich heen veel gevallen van geweld en initimidatie. Ze vertelt: “Niemand spreekt erover. De meesten realiseren zich niet eens dat ze worden mishandeld en dat dit niet normaal is.” Zelf heeft ze ook vreselijke dingen meegemaakt op het werk, inclusief een poging tot verkrachting. Maar ze kan er bij niemand mee terecht. “Als ik het thuis vertel, mag ik niet meer werken en ben ik niet meer financieel onafhankelijk. En als ik het bij mijn manager aankaart, word ik waarschijnlijk net als anderen ontslagen.” Salma’s ervaring en die van haar 180 collega’s laten zien waarom een nieuwe internationale wet tegen geweld en intimidatie op het werk hard nodig is.

Dit doet ActionAid

Het nieuwe ILO-verdrag is het resultaat van jarenlang campagnevoeren door vakbonden en vrouwenrechtenorganisaties. Ook ActionAid lanceerde een petitie die binnen een maand 30.000 handtekeningen opleverde. Daarnaast ondertekenden we het manifest van de CNV, FNV en Fairware, waarmee we de Nederlandse overheid opriepen om zich in te zetten voor het verdrag.

Tijdens de 16 Days of Activism roepen we de ILO-lidstaten op om het verdrag met spoed te ratificeren en implementeren, zodat de wet in werking kan treden en er een eind komt aan geweld op de werkvloer. Want iedereen heeft recht op een waardige en veilige werkplek!