Ruth Bader Ginsburg, ook wel RBG genoemd, wist vanaf het allereerste begin van haar carrière precies wat ze wilde bereiken: gelijkheid voor vrouwen.
Kort na haar afstuderen in de rechten, procedeerde ze over belangrijke zaken omtrent gelijkheid, tot aan het Hooggerechtshof, waar ze vijf van de zes zaken won. Ze boekte snel succes en promootte gelijkheid bij de hoogste juridische instantie van de VS.
Wat kunnen actievoerders hiervan leren? Beslis wat je wil bereiken en bepaal wie de macht heeft om beslissingen te beïnvloeden. Hierdoor verspil je geen tijd en middelen aan een verkeerde campagne gericht op een verkeerde doelgroep.
RBG was niet iemand die deelnam aan de vrouwenrechtendemonstraties in de jaren zeventig – dat soort campagnes waren gewoon niet haar ding. In plaats daarvan maakte ze gebruik van haar juridische talent. Dat was het door haar gekozen middel.
Een succesvolle campagne begint met het inventariseren van de beschikbare middelen en hoe deze het beste kunnen worden ingezet. De meeste campagnes worden gewonnen door een goede strategie, een creatieve aanpak en een slimme inzet van middelen, in plaats van een professioneel budget.
RBG had een strategische benadering. Ze zette zich onvermoeibaar in voor gelijkheid en bestreed de voorbeelden die de breedte en impact van discriminatie lieten zien. Daarmee zorgde ze niet alleen voor een verandering in de levens van de mensen die ze verdedigde, maar ze veranderde de hele Amerikaanse samenleving.
Deze stapsgewijze aanpak leidde tot blijvende verandering. Velen zijn het er over eens dat ze de positie van vrouwen in de VS wezenlijk heeft veranderd.
Denk daarom strategisch over na over hoe je het beste de gewenste verandering kan bereiken. Heb je een overtuigende bewijzen en argumenten? Zijn er belangrijk data die een platform kunnen bieden voor je campagne (zoals Internationale Vrouwendag op 8 maart)? Hoe beïnvloed je de beslissers?
Toen RBG werd beoordeeld voor de functie van Supreme Court Justice (naast acht andere Justices), onderging ze een bevestigingshoorzitting met de Amerikaanse Senaat. Op een typisch principiële manier besloot ze uitgebreid te praten over abortusrechten.
Haar ongelooflijke toespraak werd uitgezonden door nieuwsnetwerken, omdat abortus een bijzonder verdeeld onderwerp was (en blijft) in de VS.
Desalniettemin leverde RBG’s kalm gepresenteerde argument haar het respect op van de Senaat, en ze verkozen haar in het Hooggerechtshof met 96 stemmen voor en drie tegen.
Als actievoerders moeten we soms slim omgaan met woorden, om ervoor te zorgen dat onze argumenten worden begrepen. Dit mag ons er echter niet van weerhouden om ons uit te spreken.
Een van de redenen dat RBG zo beroemd werd, is omdat ze nooit afweek van haar principes.
Als ze het niet eens was met een meerderheidsbesluit van haar collega-rechters bij het Hooggerechtshof, hield ze vol aan haar ‘afwijkende mening’. Bijvoorbeeld met documenten waarin ze beweerde dat het Hof ongelijk had. Documenten die later als inspiratie dienden voor de wet op gelijke beloning in de VS.
Doorzettingsvermogen is cruciaal voor actievoerders, omdat er geen garantie is voor succes. Soms zijn besluitvormers of de samenleving gewoon nog niet klaar om te doen wat we willen, maar dat wil niet zeggen dat de campagne in de toekomst geen resultaat zal hebben.