Home - Ons werk - Organisatie - Federatie

De ActionAid federatie

Vrouwen van de Tuzamure Agaseke Women Cooperative uit Rwanda vieren het succes van de door hen gerealiseerde voorschool en landbouwonderneming. Foto: ActionAid
ActionAid is een unieke democratische federatie gezamenlijk bestuurd door al haar leden. In 2003 koos ActionAid ervoor om écht te internationaliseren. Het hoofdkantoor verhuisde van Londen naar Johannesburg en de kantoren in ontwikkelingslanden werden een volwaardig lid van ActionAid met ieder evenveel stemrecht. (Toen nog) ongekend in de sector.

Bestuursmodel

ActionAid heeft een federaal model van het bestuur: een vereniging die bestaat uit autonome leden verenigd door een internationale strategie en door gedeelde waarden, visie en missie.

ActionAid International heeft een two-tier bestuursstructuur:

  • Een internationale bestuur, bestaande uit leden van onafhankelijke raad verkozen door de Algemene Vergadering en verantwoordelijk voor de lopende en effectieve besluitvorming en het toezicht op het Internationaal Secretariaat.
  • Een Algemene Vergadering, samengesteld uit vertegenwoordigers van aangesloten en geassocieerde leden (ActionAid landenkantoren) die fungeren als de overkoepelend bestuursorgaan en verantwoordelijk voor de strategische koers van de federatie. Een voorzitter van de International Board wordt verkozen door de Algemene Vergadering.
  • Alle leden, ongeacht hun jaren lidmaatschap, locatie of omvang, heeft gelijke bevoegdheden in de Algemene Vergadering, met het onderscheid dat geassocieerde leden één stem hebben en aangesloten leden twee stemmen.

Organisatiestructuur

ActionAid International heeft meer dan 45 nationale leden. In de landen heeft ActionAid zogeheten local rights programmes, die binnen de gemeenschappen zijn ingebed en waar ActionAid vaak al meer dan tien jaar werkt. Internationaal, is het secretariaat verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van de zaken van de Federatie, maar ook voor de coördinatie van gezamenlijke acties, multi-landenprogramma’s en het delen van kennis.

Het ActionAid kantoor in Nederland heeft geen local rights programmes, maar is opgebouwd uit vier afdelingen: (1) Programma’s (2) Beleid & campagnes (3) Fondsenwerving & Communicatie en (4) Financiën & Support. Op ons kantoor werken 18 medewerkers (17 fte), 2 stagairs en een aantal enthousiaste vrijwilligers.

Gezamenlijke strategie en doelstellingen

In 2006 ontwikkelden de ActionAid-leden een gezamenlijke strategie waarbij ieder – op basis van eigen kennis en kunde – zélf bepaalt op welke deelterreinen ze de meeste impact kunnen hebben voor de allerarmsten. Dit proces heeft zich sindsdien iedere vijf jaar herhaald. De nieuwste strategie beslaat de periode 2017-2028. Ieder land bekijkt vanuit zijn eigen ervaring en expertise aan welke doelstelling kan worden bijgedragen.