Maar liefst 71 procent van de mensen maakt zich nu zorgen over de positie van vrouwen in ontwikkelingslanden. 68 procent vindt het belangrijk dat er wat gedaan wordt aan de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen in Nederland maar men maakt zich minder zorgen over de positie van vrouwen in Nederland (15,3 procent). Een op de drie noemt zichzelf feminist. Het woord feminisme is voor de meesten neutraal (43 procent), slechts 20,9 procent heeft er een negatief gevoel bij.
Bij aankoop van producten, zoals kleding of bloemen, staat een kwart stil bij de positie van vrouwen in de productieketen, zo blijkt verder uit het onderzoek. De overgrote meerderheid van Nederlanders (bijna 70 procent) vindt dat internationale bedrijven daarin een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. Overheden van westerse landen horen dat te regelen, vindt een ruime meerderheid (61 procent).
Daarom lanceert ActionAid morgen een campagne om de Nederlandse overheid en bedrijven ter verantwoording te roepen. “Wij zijn verheugd dat zoveel Nederlanders ons hierin steunen,” zegt Rachel Walker van ActionAid. “Onze kleding, voedsel en andere producten worden vaak onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt door vrouwen in ontwikkelingslanden. Daarom roepen we bedrijven en overheden ter verantwoording.”
Onderzoeksbureau Kien voerde het onderzoek uit in maart 2019. De 535 respondenten zijn een representatieve afspiegeling van de bevolking voor leeftijd, sexe, gezinssamenstelling en positie op de arbeidsmarkt. Resultaten onderzoek door Kien kun je hier zien.
Neem voor meer informatie over dit onderzoek, interviewverzoeken of andere vragen contact op met Elliaa Jutte, persvoorlichter ActionAid via 06-26365284 of elliaa.jutte@actionaid.org.