De brand in de Rana Plaza fabriek 6 jaar geleden liet de wereld zien welke risico’s er zijn in de textielsector in Bangladesh. In reactie daarop kwam er het Bangladesh akkoord om brand en gebouwveiligheid zeker te stellen. Maar er zijn meer misstanden, ook geweld op de werkvloer is een groot probleem, vooral voor vrouwen. Een collega verkracht zien worden op de fabrieksvloer, vrouwen die seksueel en fysiek aangevallen worden omdat ze hun targets niet halen of ontslagen worden omdat ze zwanger zijn – dit zijn schokkende ervaringen van geweld en intimidatie die 200 textielwerkers, waarvan 181 vrouwen, uit verschillende fabrieken in Dhaka, Bangladesh hebben gedeeld in de survey*.
ActionAid lanceert dit onderzoek aan de start van de International Labour Conference (ILC) in Geneve deze week, waar regeringen, werkgevers en vakbonden bij elkaar om te onderhandelen over de allereerste internationale wet om een einde te maken aan geweld en intimidatie op de werkvloer. Rachel Walker, vrouwenrechten specialist bij ActionAid licht toe: “Het rapport laat regeringen en werkgevers duidelijk de noodzaak zien voor een internationale wet die seksueel geweld en seksuele intimidatie tegengaat.”
Rachel Walker: “De #Metoo beweging heeft het probleem van seksueel geweld en seksuele intimidatie hoog op de agenda gezet. Het is tijd dat de Nederlandse regering en werkgevers in actie komen door vóór de eerste internationale wet te stemmen om geweld tegen vrouwen op de werkvloer aan te pakken. Het mooie aan dit verdrag is dat het ook voor maatregelen zou zorgen die vrouwen beter beschermen tegen geweld onderweg naar werk en huiselijk geweld”.
Deze oproep wordt gesterkt door uitkomsten van een opinieonderzoek door YouGov** in opdracht van ActionAid naar mening van consumenten in 5 Westerse landen naar (eerlijke) kleding en werkomstandigheden van textielmedewerkers. De vandaag uitgebrachte cijfers laten zien dat een ruime meerderheid (61%) van de 7000 ondervraagden in Nederland, Verenigd Koningrijk, Australia, Zweden en Amerika vindt dat regeringen (22%) en de bedrijven die de kleding verkopen (39%) verantwoordelijk zijn om ervoor te zorgen dat kleding op een eerlijke wijze wordt gemaakt, in fabrieken waar werknemers een leefbaar loon ontvangen en in waardige condities werken, vrij van geweld en intimidatie.
59 procent van de ondervraagden in Nederland zegt dat het lastig is om te weten welke merken eerlijk zijn, maar nadat ze statistieken kregen te zien over de werkomstandigheden internationaal, zegt slechts 18% dat ze er niet om geven wat de omstandigheden in fabrieken zijn waar hun kleren worden gemaakt. 44 procent zegt dat ze zicht geen eerlijke kleding kunnen veroorloven, onder 18-24 jarigen is dat zelfs 54 procent. Rachel Walker: “Dit laat zien dat arbeidsomstandigheden in productieketens mensen aan het hart gaat. En dit is precies wat er met het verdrag zal worden aangepakt. Steun in de rug voor het verdrag.”
Rachel Walker: “Consumenten willen een gelijk speelveld, zodat alle bedrijven, niet alleen degene die een premium prijs vragen voor hun eerlijke producten, dezelfde regels moeten volgen om een einde te maken aan geweld tegen vrouwen op de werkvloer. De Nederlandse regering mag deze kans niet missen om het epidemisch geweld tegen vrouwelijke werknemers te stoppen.”
// Einde
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie of interview met vrouwenrechten specialist Rachel Walker, neem contact op met persvoorlichter Elliaa Jutte, elliaa.jutte@actionaid.org en 0626365284
Opinie-onderzoek is hier te downloaden: https://actionaid.nl/wp-content/uploads/2019/06/Netherlands-results-consumer-polling.xlsx, het onderzoek onder textielwerkers in Bangladesh kan op verzoek worden toegestuurd.
Persoonlijke verhalen van textielwerkers zijn ook beschikbaar
*ActionAid commissioned the Centre for Development Communications to survey 200 garment workers in May 2019. ActionAid International worked closely with colleagues at ActionAid Bangladesh to ensure that the survey of garment workers was carried out in a sensitive way that was mindful of the harrowing experiences they were being asked to share and recognises that asking questions about this subject area can be re-traumatising. The workers were briefed about the content of the questionnaire before taking part, offered the choice not to answer any questions they found distressing, and those who had experienced or were still experiencing sexual violence and harassment were given information about services that could support them. The workers who took part attend ActionAid Bangladesh’s Workers’ Cafés in Dhaka where they receive information and support about their rights.
**YouGov carried out online surveys of 6,958 adults, on behalf of ActionAid, between 20 and 30 May 2019, in the UK (2,187), Ireland (516), the Netherlands (1,018), Sweden (1,016), the USA (1,224) and Australia (997).