Home - Doe mee - Campagnes - Vliegende start in Ethiopië

Onderwijs in Ethiopië

Ture (6 jaar) met haar zusje en moeder. Ture gaat niet naar school, maar is elke dag uren met haar moeder en zusje (achterop Ture's rug) onderweg om water te halen. Tijd die ze ook op school had kunnen zitten, wat haar toekomstperspectief aanzienlijk zou vergroten. © Greg Funnell/ActionAid
Ondanks de snel groeiende economie, zijn in Ethiopië de langetermijneffecten van burgeroorlog, droogte en hongersnood van de afgelopen decennia nog pijnlijk zichtbaar. Twee derde van de bevolking leeft onder de armoedegrens, bijna twee derde is analfabeet en 2,8 miljoen kinderen gaan niet naar school. Geef kinderen een vliegende start >>
  • 40%

    van de meisjes trouwt ver voor haar achttiende verjaardag

  • 2.8 mln

    kinderen gaan niet naar school

  • 1 op 2

    kinderen maakt de basisschool niet af

Hoge schooluitval

Ondanks de invoering van grotendeels gratis basisonderwijs, maakt de helft van de kinderen in Ethiopië de basisschool niet af. Een belangrijke oorzaak is een leerachterstand aan het begin van het eerste schooljaar. Voordat kinderen naar school gaan blijken ze zich – voornamelijk op het gebied van taal – niet genoeg ontwikkeld te hebben. Vaak omdat ouders zelf niet geschoold zijn en veel tijd kwijt zijn aan het verdienen van de kost.

De meeste schooluitvallers zijn meisjes. Dat komt doordat zij thuis worden gehouden om te helpen in het huishouden of omdat de weg naar school niet veilig is. Ook kindhuwelijken zijn een grote oorzaak: 40% van de meisjes in Ethiopië trouwt voor haar achttiende verjaardag.

Onderwijs voor meisjes én moeders

Onderwijs is de basis voor een betere toekomst en een eigen inkomen. Goed geïnformeerde mensen nemen betere beslissingen en zijn beter in staat voor hun rechten én die van hun kinderen op te komen. Meisjes worden door onderwijs bovendien zelfstandiger vrouwen, waardoor de samenleving gelijkwaardiger wordt. Omdat met name meisjes worden achtergesteld, helpt ActionAid hen om naar school te gaan. Maar voor structurele verandering is meer nodig. Daarom richten we ons ook op voorlichting over het belang van onderwijs aan lokale leiders en werken we aan een sterke positie en actieve participatie van moeders. Op die manier kunnen zij zelf bij de overheid aankaarten wat hun dochters nodig hebben om goed onderwijs te kunnen volgen.

Help je mee de armoede-spiraal te doorbreken? >>

Eerdere successen

Soortgelijke projecten van ActionAid zijn al eerder succesvol geweest. Bijvoorbeeld in Rwanda, waar 4.500 mensen profiteerden van voorscholen en voorlichtingsprogramma’s. Het was zo succesvol dat de lokale autoriteiten het salaris van de leraren gingen betalen en het project uiteindelijk overnamen.

De voorscholen bieden niet alleen kansen voor kinderen om beter onderwijs te volgen,  maar ook moeders krijgen een kans op een betere toekomst voor henzelf én hun gezin. Doordat de kinderen op school zitten kunnen zij meer tijd steken in het verbouwen van gewassen, het generen van inkomsten en het deelnemen aan politieke besluitvorming. En dat draagt sterk bij aan een betere positie van vrouwen in het algemeen. Help mee ook dit project in Ethiopië een succes te maken >>

Een voorschool in Murundi, Rwanda © Grace/Actionaid

Dit doet ActionAid

  • Opzetten van twee voorscholen en deze voorzien van o.a. lesmateriaal, lessenaars en waterpunten.

  • Voorlichting aan ouders, lokale leiders en overheidsvertegenwoordigers over het belang van voorscholen en onderwijs en aan meisjes zelf, bijvoorbeeld door middel van Girls’ Clubs.

  • REFLECT-groepen voor moeders, een prijswinnende methode, waarbij door middel van voorlichting en training vrouwen een leidende rol innemen in de gemeenschap, waardoor er ook meer rekening wordt gehouden met meisjes.

  • Lobbytraining, zodat lokale gemeenschappen hun overheden zelf kunnen overtuigen van het belang van onderwijs. Het doel hiervan is dat overheden het project uiteindelijk overnemen – zoals we al eerder zagen bij vergelijkbare projecten.