Home - Resultaten - Online jaarverslag 2018
Yassa (32) uit Liberia is een alleenstaande moeder van 2 kinderen. Voorheen had ze grote moeite de eindjes aan elkaar te knopen, maar sinds ze deelnam aan ActionAid’s project Building Better Futures, is ze de succesvolle manager van een jongerenonderneming. © ActionAid
2018 was een uitdagend jaar, waarin maatschappelijke organisaties en mensenrechtenactivisten regelmatig werden tegengewerkt. Ook zagen we toenemend geweld tegen vrouwen en natuurrampen, die als gevolg van klimaatverandering steeds vaker voorkomen.

In deze uitdagende context stond ActionAid zij-aan-zij met dappere voorvechters van een eerlijke wereld. Ook keken we naar de gevolgen die Nederlands beleid heeft op de leefomstandigheden elders in de wereld. We hielpen gemeenschappen zich te wapenen tegen extreem weer en kwamen in actie bij rampen. Met onze unieke benadering, waarbij vrouwen de leiding nemen, wonnen we ook dit jaar weer de Spindle Award, een prachtige prijs voor innovatieve projecten binnen de ontwikkelingssamenwerking. Deze en nog veel meer mooie resultaten laten zien dat een eerlijker wereld mogelijk is.

Dit hebben we samen bereikt in 2018 >

50.000

keer werd de Tax Justice petitie tegen de afschaffing van de dividendbelasting getekend

1350

jongeren in Liberia namen deel aan een succesvolle duurzame landbouwonderneming

4000

boeren in Haïti wisten hun in beslag genomen land terug te claimen en compensatie te krijgen

61.000

mensen in Indonesië ontvingen noodhulp in de eerste 2 weken na de tsunami in september

Vrouwenrechten

Wereldwijde resultaten

vrouwen (en 99746 mannen) deden met behulp van trainingen van ActionAid belangrijke kennis, vaardigheden en capaciteiten op.

vrouwen (en 2558428 mannen) werden empowered door activiteiten van ActionAid (o.a. trainingen, workshops, fora en REFLECT-cirkels)

vrouwen in Liberia zijn door trainingen van ActionAid op de hoogte van hun rechten en hoe ze deze kunnen opeisen.

Lees meer over vrouwenrechten

In actie tegen geweld tegen vrouwen

Maar liefst 94 procent van de vrouwen in Ghana krijgt te maken met geweld. Ook gedwongen huwelijken en tienerzwangerschappen vormen een groot probleem.

ActionAid gaat geweld tegen vrouwen tegen met COMBAT-teams. Met presentaties op scholen en kerken, theatervoorstellingen en door langs deuren te gaan, maken zij geweld bespreekbaar en zorgen zij voor bewustwording rondom vrouwenrechten.

Een van de teamleden is Doris Owusu Prempeh (30), die naast haar werk voor COMBAT ook moeder en lerares is. “Zwangerschappen onder jonge meisjes vormen een groot probleem. Naast voorlichting over geweld, geven we daarom ook presentaties aan tieners op scholen over hun seksuele en reproductieve rechten.”

Doris zet zich in om geweld tegen vrouwen en meisjes terug te dringen. © Nana Kofi Acquah/ActionAid

Duurzame aarde

Wereldwijde resultaten

mensen in Burundi ontvingen trainingen in duurzame landbouw, zodat ze beter bestand zijn tegen veranderende weersomstandigheden.

mensen tekenden de petitie om verlies van biodiversiteit op de Cerrado in Brazilië tegen te gaan.

vrouwen in Kenia wonnen hun afgenomen land terug dankzij het Women Land Rights forum

Lees meer over een duurzame aarde

Lokale boeren winnen van grote investeerder

In 2010 raakten bijna 4000 Haïtiaanse boeren hun land (en inkomsten) kwijt aan een grote investeerder. Acht jaar later waren de gevolgen hiervan nog steeds voelbaar. De boeren leefden in financiële onzekerheid en wisten niet of ze voldoende eten op tafel konden zetten. Vooral vrouwen en meisjes, die traditioneel het land bewerken, werden hard geraakt. Seliana Marcelus, een van de betrokken boeren: “Zonder land hebben vrouwen geen inkomen en geen toekomstperspectief meer.”

Met hulp van ActionAid dienden de boeren een klacht in. In 2018, na bijna twee jaar van onderzoek en onderhandelingen, kwam eindelijk de verlossende uitspraak: de boeren kregen compensatie in de vorm van land, werktuigen en trainingen. Ook komt er steun voor micro-ondernemening, met focus op vrouwen.

Dit is een groot succes: de 4000 boeren verloren niet alleen hun land, maar ook hun levensonderhoud. Nu hebben ze weer hoop voor de toekomst. Het is een inspiratie voor iedereen die vecht tegen scheve machtsverhoudingen tussen kleinschalige boeren en internationale bedrijven.

In Haïti kwamen boeren in actie toen hun land in beslag werd genomen voor een grootschalig investeringsproject. Ze dienden met steun van ActionAid een klacht in en kregen niet alleen hun land terug, maar ontvingen ook compensatie. © Benedicte Kurzen/NOOR

Eerlijk bestuur

Wereldwijde resultaten

lokale partnerorganisaties voerden campagne tegen belastingontwijking door multinationals.

lokale partnerorganisaties voerden campagne tegen misstanden in de mijnbouw.

landen hebben nu een eigen actief ActionAid-jongerennetwerk (Activista’s)

Lees meer over een eerlijk bestuur

Sluiting ActionAid Pakistan

Begin oktober 2018 besloot de regering van Pakistan om de activiteiten van ActionAid Pakistan te verbieden, samen met die van 17 andere internationale NGO’s. We waren geschokt en teleurgesteld: “De beslissing van Pakistan is een verontrustende ontwikkeling na recente aanvallen op academici, journalisten en het maatschappelijk middenveld,” zei Adriano Campolina, directeur van ActionAid International.

In Pakistan werkte ActionAid met een volledig Pakistaans team. Zij hebben altijd alle wetten en afspraken nageleefd en met de overheid samengewerkt, zoals bij de opzet van een nationaal humanitair kader om noodhulp beter te coördineren. Voor de sluiting van ons lokale kantoor was geen enkele reden werd gegeven. Het proces was niet transparant.

Een sterk en onafhankelijk maatschappelijk middenveld is cruciaal voor het tegengaan van corruptie, mensenrechtenschendingen en armoede. De sluiting van de NGO’s is juist daarom zo zorgelijk.

Lees meer over de sluiting van het kantoor in Pakistan >>